Bedenk vooraf hoe de inpaktafel wordt ingezet.
Om de productiviteit van de inpaktafel te optimaliseren is het belangrijk om een aantal factoren vooraf in kaart te brengen:
1. Breng de werkzaamheden die aan de inpaktafel worden uitgevoerd in kaart
Stel een 'functionaliteitenlijst' op met daarin de functionele taken die aan de inpaktafel moeten worden uitgevoerd. Denk hierbij aan verpakken, beschermen, identificeren, registreren, labelen, etc.
Hanteer LEAN principes bij het bepalen van deze functionaliteiten, dit betekent dat de taken zodanig worden uitgevoerd dat er zo min mogelijk wordt verspild en zoveel mogelijk waarde wordt toegevoegd.
Inventariseer wat er wel maar ook wat er niet gedaan moet worden op de toekomstige inpaktafel.
2. Inventariseer welke tools, onderdelen en verpakkingen worden gebruikt
Bedenk per functionaliteit welke tools hiervoor nodig zijn. Zo is bijvoorbeeld voor de functionele taak 'registreren' een monitor en een scanner nodig en voor verpakken wellicht één of meer tape dispensers of andere gereedschappen. Noteer de afmetingen van de tool en de gewenste positie.
Voor het 'verpakken' is opslag van verpakkingsmateriaal nodig. Noteer het aantal verschillende verpakkingen, de afmetingen en bekijk ook per verpakking hoe vaak deze gebruikt wordt om de plaats op de inpaktafel te bepalen.
Voor het afvullen van van verpakkingen wordt wordt vaak gewerkt met papier of plastic luchtzakjes. Maak op tijd een keuze welk afvulmateriaal wordt gebruikt zodat dit in een later stadium naadloos geïntegreerd kan worden.
Nu we weten wat er nodig is op de inpaktafel zelf, gaan we kijken naar de plek van de inpaktafel in het logistieke proces.... volgende week meer.
Wilt u specifiek advies over uw inpaktafels? We staan van 8-10 november op Logistica-Next in de jaarbeurs in Utrecht. Stand D008 in Hal 3. Indien u van plan bent de beurs te bezoeken, kom dan zeker naar onze stand. Bent u niet in de gelegenheid? Bel +31 (0) 162 454 383 of mail ons en/of plan een bezoek aan onze showroom in Oosterhout (n.br).